Publisert Legg igjen en kommentar

William (Morris) og jeg…

William og jeg har et nært forhold i den forstand at vi begge designer mønstre inspirert av natur. Jeg ville garantert vært hans elev da han i sin tid (1834-1896) etablerte den britiske formgivingsbevegelsen «Arts and Crafts». Han var kunstner, forfatter, sosialist og aktivist og en foregangsmann innenfor den engelske sosialistbevegelsen. Hans arbeider, mønstre og tapeter er elsket av generasjoner, også meg. Så jeg måtte jo bare forsøke å lage min nordiske variant av Williams blomstermønstre anno 2021.

Besøk på Island

Mens verden enda var tilnærmet normal besøkte jeg Island i 2019 sammen med en god venninde. Lite visste jeg at William kom til å være der samtidig med oss! Han hadde utstilling sammen med Islands fantastiske tilsvar, Sölvi Helgason. Også en utradisjonell kunstner og outsider i både liv og kunst. Så hva riktigere enn å sette disse to sammen? Det var en fantastisk utstilling hvor vi fikk godt innblikk i begges verker. William viste både skisser og ulike steg av blokk-trykk metoden han benyttet seg av.

Her er clichéer som ble benyttet til blokk-trykkprosessen. Ofte var det mange runder overtrykk med ulike farger for å framstille tapetene. Her mønsteret Chrysanthemum i midten.

Fra blokk-trykk til blokk-kjede?

Kanskje har de lite til felles annet enn at begge teknologier har bidratt til at flere i verden får omgi seg med vakre mønstre som kan autensiteres som ekte verk i en verden full av fake. William er populær som aldri før hos mønsterdesignere og interiør-entusiaster. Samtidig som nye digitale verk selges på kunstbørsene til priser ingen hadde sett for seg for noen år tilbake. Hva ville William ha tenkt om dette? Tipper han hadde kastet seg ut i alle mulighetene og forskjønnet verden slik han gjorde med sin tids teknologi. Oppdag mer om ham hos The William Morris Society!

Utgangspunktet er et ofte et bilde, her tatt med mobiltelefon på handletur. Bildet behandles med digitale verktøy og blir til slutt et mønster. Prosessen kan ta alt fra 4-5 timer til 14-15 timer. Ofte går jeg tilbake og gjør nye runder med bearbeding før det blir til bildet jeg har i hodet. Mønsteret kan også bli til via ren imprevisasjon hvor jeg leker meg fram.
Til venstre har jeg satt inn to av Williams motiver fra samlingen til Brooklyn Museum.

Lærling Benedikte

Det lå i kortene at jeg måtte prøve meg på en design som ikke bare kopierte Williams, men måtte ha mitt formspråk. Ikke en lett, og jeg satt meg heller ikke ned med denne oppgaven som en skolestil. Utgangspunktet var helt tilfeldig noen flotte tulipaner i nabolaget på vei hjem fra lørdagshandel. Det var noe i det bildet jeg «så», og fargene appelerte til meg. Jeg ville egentlig bare lage en vårlig design. Etterhvert som jeg bearbeidet bildet digitalt, kom det fram noen former som jeg gjenkjente med en gang. Da forstod jeg at William hadde flyttet inn! Jeg er jo kun en skarve lærling innen mønsterdesign og har ingen ambisjon om – eller ønske om – å plassere meg sammen med verdenshistoriens mestere. Bare å glede meg over en kreativ lørdag og få lov å presentere resultatet for deg. Du får ta det for det er!

Resultatet er blitt en serie med mønstre der det særlig er det første og siste som gir meg assosiasjoner til William Morris. Kanskje det kommer av at bladene har litt Acanthus-preg?

Bildene i bloggen er for det meste mine egne fra utstillingen, og mine design. Håper du har likt å bli kjent med William!

Publisert Legg igjen en kommentar

Pynteputer til grå sofaer

en grå sofa med ulike grå og hvite puter

Vi elsker grå sofaer i alle fasonger i dette landet! Noen våger seg utpå med sorte, grønne og blå også. Mange lurer på hvordan man best kan style eller pynte en slik sofa. Jeg vil egentlig si at fargen på sofaen er det minst viktige. Mer viktig er hva du ønsker å oppnå med rommet som helhet.

Har du mye i rommet som konkurrerer om oppmerksomheten, eller som fortjener all oppmerksomhet, så kan det være lurt å gå for puter som ikke «forstyrrer» ytterligere. Men vit også at den maksimalistiske tilnærmingen «mer av alt» kan gi fantastiske resultater.

  • Pynteputer i samme farge som sofaen vil ikke fremheve, men være funksjonelle med et dempet inntrykk.
  • Pynteputer som går ton i ton med hovedfargene i rommet vil ofte gi et rolig inntrykk uten å trekke mye oppmerksomhet.
  • Pynteputer med mønster i farger som går ton i ton og er nære til hovedfargene i rommet gir litt forsiktig oppmerksomhet uten å nødvendigvis være en blikkfanger.

Har du lite farger ut over de to hovedfargene som ofte er fargen på vegger og gulv, så har du mange muligheter for tilvalg. Hvis du ikke bevisst går for en monokrom palett (sort/hvitt, hvitt i hvitt og så videre) bør du velge en aksentfarge som fremhver hovedfargen. Når hovedfargene er nøytrale som de ofte er i norsk hjem, så står du veldig fritt

  • Pynteputer i tydelige farger gir ikke bare farge til rommet, men også dybde i interiøret.
  • Pynteputer med tydelig mønster og farge gir ofte samme effekt. Det motvirker at rommet framstår flatt og kanskje litt kjedelig?
  • Pynteputer for en bevisst monokrom palett kan spille på store, tydlige mønstre for oppnå litt av den samme effekten.
Her spiller vi på kontrast i form, ikke farger.

Har du ønske om å etterligne en spesiell stil fra en interiørtrend, så finnes det mengder av artikler som hjelper deg på nettet. Søk på ord som interiørtrender, styling av sofa, eller ta del i grupper på Facebook om bohemisk stil, skandinavisk stil, minimalistisk stil osv. Jeg liker spesielt godt Instragrampostene til fargeekspert Dagny Thurmann-Moe: farge_dagny som driver Dagnys fargestudio. Hun er flink til å demonstrere hva farger betyr, og hvordan de påvirker oss i det daglige.

Jeg designer mønstre og tekstiler som ikke følger spesielle trender, men som likevel passer fint inn i et trendy, frodig eller eller konservativt miljø. Felles for designene er et formspråk som vitner om min samtid.

Rød moderne sofa med pyntepute med stort blomstermotiv i mange farger
HAL sofa av design gruppen «Norway Says» ( Anderssen, Engesvik and Voll) som produseres av LK Hjelle. Min Daisy pyntepute.
I en slik formstram sofa synes jeg ikke det passer med mange puter – men en signaturpute skaper blikkfang.

I butikken finner du Revebjelle pyntepute og andre signaturputer !

Publisert Legg igjen en kommentar

På besøk i Operaens skattekammer!

Stoffprøver i mange farger

Gry Benedikte Sterner, 2019

Å besøke Operaens tekstilverksted er som å være med bestemor i godtebutikken, du vet det vil vanke godbiter! Dette sier jeg med fare for å fornærme de andre fantastiske fagfolkene og verkstedene som er med å gi oss forestillinger i verdensklasse.

Hva lager de på tekstilverkstedet?

Bestillinger fra ulike oppsetninger gir oppdrag som knapt noen kommersiell aktør får boltre seg med. Inn kommer de merkeligste faglige utfordringer i innfarging, trykking og modellering av tekstiler. De ferdige kostymene skal imøtekomme mange formkrav og samtidig være funksjonelle plagg.

Vi kaller oss tekstilfargere!

«Det finnes ikke ett spesielt fag for det vi driver med. Vi har ulike faglige bakgrunner som spenner fra fagbrev til gradsutdanning. Her gjelder det å utforske nye teknikker, stofftyper og materialer hele tiden».

Medarbeiderdrevet innovasjon

Med andre ord, her drives utviklingsarbeid og læring i arbeidet – for arbeidets skyld. Det var denne faglige nysgjerrigheten som drev fram interessen deres for digitalt tekstiltrykk. Med egen presse trykker tekstilverkstedet sine spesialdesign på mange ulike stoffkvaliteter. Fra silke til lin og alt imellom. De ulike stoffene trenger ulik fargestyring for å gi ønsket resultat. Som gammel grafiker kjenner jeg igjen begreper fra mitt fag. Takk til Kari Alette Bækkevold og hennes kolleger for et lærerikt besøk! 

Digitalisering fører til sammensmelting av tidligere adskilt fagkunnskap

Og det er nettopp denne blandingen som er typisk for digitaliseringen – nye fagspesialiseringer oppstår i krysning mellom tidligere adskilt fagkunnskap. På 80-tallet skjedde denne sammensmeltningen mellom tilstøtende fagområder innen grafisk produksjon og mediebransjen, med tekst, lyd og bilde.  Nå skjer det i alle fagområder.

Tekstiltrykk

Det finnes mange teknikker basert på hva slags stoff du bruker. I silketrykk, eller Serigrafi, påføres motivet når fargen trenger igjennom en finmasket duk og ned i stoffet. Silketrykk og reaktive farger/teknikker brukes på stoff av naturlig fibre slik som bomull, lin og silke. Fargen trenger inn i fibrene i stoffet, i motsetning til folietrykk der det legger seg som en hinne oppe på stoffet.

Sublimeringstrykk brukes til alle mulige produkter, ikke bare tekstiler. Trykkformen overføres via et spesielt fargepapir som når det blir utsatt for varme og trykk, overfører fargen inn i stoffibrene. Sublimeringstrykk egner seg for tekstiler av polyester og trykkmetoden gir sterke, klare farger.

Miljø – mindre men bedre produkter

Gjennom Sterner Design utforsker jeg ulike trykkteknikker og det er stadig noe nytt å lære. Jeg søker etter bærekraftige materialer og teknikker, ut over gjenbruk. Utviklingen går i retning av mer miljøbevisst produksjon, blant annet med vannbaserte farger og stoffer som lages av resirkulert plast.

Hvilke stoffer som er mest miljøvennlige betinges litt av hvordan man setter opp regnestykket. For eksempel om levetidsberegninger og andre faktorer enn kun tilvirkning er tatt med. Så langt jeg har forstått, ser lin ut til å være blant de mest «friskmeldte» tekstilene. 

Publisert Legg igjen en kommentar

Miljøgate som inspirasjon for kortreiste puter!

Gry Benedikte Sterner, 2019

Noen år tilbake ble Deicmannsgate i mitt nabolag gjort om til miljøgate. Sånt blir det puter av! Mange av mine design er laget med utgangspunkt i nærmiljøet. Det er et privilegium å få reise og oppleve nye land med eksotiske vekster, men faktisk er det enda finere å ha grønne områder «med sjel» der du bor.

Det er blitt et hyggelig område å gå igjennom på vei til jobb. I mange år var denne delen av gaten et trist skue, og stort sett fylt opp av biler og skrot. Nå har forvandlingen skjedd, og plantene har fått sette rot. 

Asplan Viak mottok pris for arbeidet i Deichmans gate og Wilses gate. Mesterbedriften Braathen Landskapsentreprenør AS har vedlikeholdt godt. Jeg synes de skal få skryt fordi det er blitt fint! ( Og mottar ingen kompensasjon for å nevne de).

Putene jeg har laget med utgangspunkt i plantene fra miljøgaten finner du i butikken her. De lages på bestilling til kunder og sys for hånd. Mer kortreist design skal du lete lenge etter.

Pynteputen under heter Tistle og kommer i flere farger.

Tistler er takknemlige objekter med sitt "grafiske" uttrykk.