Publisert Legg igjen en kommentar

William (Morris) og jeg…

William og jeg har et nært forhold i den forstand at vi begge designer mønstre inspirert av natur. Jeg ville garantert vært hans elev da han i sin tid (1834-1896) etablerte den britiske formgivingsbevegelsen «Arts and Crafts». Han var kunstner, forfatter, sosialist og aktivist og en foregangsmann innenfor den engelske sosialistbevegelsen. Hans arbeider, mønstre og tapeter er elsket av generasjoner, også meg. Så jeg måtte jo bare forsøke å lage min nordiske variant av Williams blomstermønstre anno 2021.

Besøk på Island

Mens verden enda var tilnærmet normal besøkte jeg Island i 2019 sammen med en god venninde. Lite visste jeg at William kom til å være der samtidig med oss! Han hadde utstilling sammen med Islands fantastiske tilsvar, Sölvi Helgason. Også en utradisjonell kunstner og outsider i både liv og kunst. Så hva riktigere enn å sette disse to sammen? Det var en fantastisk utstilling hvor vi fikk godt innblikk i begges verker. William viste både skisser og ulike steg av blokk-trykk metoden han benyttet seg av.

Her er clichéer som ble benyttet til blokk-trykkprosessen. Ofte var det mange runder overtrykk med ulike farger for å framstille tapetene. Her mønsteret Chrysanthemum i midten.

Fra blokk-trykk til blokk-kjede?

Kanskje har de lite til felles annet enn at begge teknologier har bidratt til at flere i verden får omgi seg med vakre mønstre som kan autensiteres som ekte verk i en verden full av fake. William er populær som aldri før hos mønsterdesignere og interiør-entusiaster. Samtidig som nye digitale verk selges på kunstbørsene til priser ingen hadde sett for seg for noen år tilbake. Hva ville William ha tenkt om dette? Tipper han hadde kastet seg ut i alle mulighetene og forskjønnet verden slik han gjorde med sin tids teknologi. Oppdag mer om ham hos The William Morris Society!

Utgangspunktet er et ofte et bilde, her tatt med mobiltelefon på handletur. Bildet behandles med digitale verktøy og blir til slutt et mønster. Prosessen kan ta alt fra 4-5 timer til 14-15 timer. Ofte går jeg tilbake og gjør nye runder med bearbeding før det blir til bildet jeg har i hodet. Mønsteret kan også bli til via ren imprevisasjon hvor jeg leker meg fram.
Til venstre har jeg satt inn to av Williams motiver fra samlingen til Brooklyn Museum.

Lærling Benedikte

Det lå i kortene at jeg måtte prøve meg på en design som ikke bare kopierte Williams, men måtte ha mitt formspråk. Ikke en lett, og jeg satt meg heller ikke ned med denne oppgaven som en skolestil. Utgangspunktet var helt tilfeldig noen flotte tulipaner i nabolaget på vei hjem fra lørdagshandel. Det var noe i det bildet jeg «så», og fargene appelerte til meg. Jeg ville egentlig bare lage en vårlig design. Etterhvert som jeg bearbeidet bildet digitalt, kom det fram noen former som jeg gjenkjente med en gang. Da forstod jeg at William hadde flyttet inn! Jeg er jo kun en skarve lærling innen mønsterdesign og har ingen ambisjon om – eller ønske om – å plassere meg sammen med verdenshistoriens mestere. Bare å glede meg over en kreativ lørdag og få lov å presentere resultatet for deg. Du får ta det for det er!

Resultatet er blitt en serie med mønstre der det særlig er det første og siste som gir meg assosiasjoner til William Morris. Kanskje det kommer av at bladene har litt Acanthus-preg?

Bildene i bloggen er for det meste mine egne fra utstillingen, og mine design. Håper du har likt å bli kjent med William!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *