Gry Benedikte Sterner, 2019
Å besøke Operaens tekstilverksted er som å være med bestemor i godtebutikken, du vet det vil vanke godbiter! Dette sier jeg med fare for å fornærme de andre fantastiske fagfolkene og verkstedene som er med å gi oss forestillinger i verdensklasse.
Hva lager de på tekstilverkstedet?
Bestillinger fra ulike oppsetninger gir oppdrag som knapt noen kommersiell aktør får boltre seg med. Inn kommer de merkeligste faglige utfordringer i innfarging, trykking og modellering av tekstiler. De ferdige kostymene skal imøtekomme mange formkrav og samtidig være funksjonelle plagg.
Vi kaller oss tekstilfargere!
«Det finnes ikke ett spesielt fag for det vi driver med. Vi har ulike faglige bakgrunner som spenner fra fagbrev til gradsutdanning. Her gjelder det å utforske nye teknikker, stofftyper og materialer hele tiden».
Medarbeiderdrevet innovasjon
Med andre ord, her drives utviklingsarbeid og læring i arbeidet – for arbeidets skyld. Det var denne faglige nysgjerrigheten som drev fram interessen deres for digitalt tekstiltrykk. Med egen presse trykker tekstilverkstedet sine spesialdesign på mange ulike stoffkvaliteter. Fra silke til lin og alt imellom. De ulike stoffene trenger ulik fargestyring for å gi ønsket resultat. Som gammel grafiker kjenner jeg igjen begreper fra mitt fag. Takk til Kari Alette Bækkevold og hennes kolleger for et lærerikt besøk!
Digitalisering fører til sammensmelting av tidligere adskilt fagkunnskap
Og det er nettopp denne blandingen som er typisk for digitaliseringen – nye fagspesialiseringer oppstår i krysning mellom tidligere adskilt fagkunnskap. På 80-tallet skjedde denne sammensmeltningen mellom tilstøtende fagområder innen grafisk produksjon og mediebransjen, med tekst, lyd og bilde. Nå skjer det i alle fagområder.
Tekstiltrykk
Det finnes mange teknikker basert på hva slags stoff du bruker. I silketrykk, eller Serigrafi, påføres motivet når fargen trenger igjennom en finmasket duk og ned i stoffet. Silketrykk og reaktive farger/teknikker brukes på stoff av naturlig fibre slik som bomull, lin og silke. Fargen trenger inn i fibrene i stoffet, i motsetning til folietrykk der det legger seg som en hinne oppe på stoffet.
Sublimeringstrykk brukes til alle mulige produkter, ikke bare tekstiler. Trykkformen overføres via et spesielt fargepapir som når det blir utsatt for varme og trykk, overfører fargen inn i stoffibrene. Sublimeringstrykk egner seg for tekstiler av polyester og trykkmetoden gir sterke, klare farger.
Miljø – mindre men bedre produkter
Gjennom Sterner Design utforsker jeg ulike trykkteknikker og det er stadig noe nytt å lære. Jeg søker etter bærekraftige materialer og teknikker, ut over gjenbruk. Utviklingen går i retning av mer miljøbevisst produksjon, blant annet med vannbaserte farger og stoffer som lages av resirkulert plast.
Hvilke stoffer som er mest miljøvennlige betinges litt av hvordan man setter opp regnestykket. For eksempel om levetidsberegninger og andre faktorer enn kun tilvirkning er tatt med. Så langt jeg har forstått, ser lin ut til å være blant de mest «friskmeldte» tekstilene.